ניסוי חדש ומסקרן של משרד המשפטים עשוי לשנות את כל מה שחשבתם על עסקאות מכר.
בלי לחכות בתור או לבזבז שעות על הגעה לפקיד הנכון, מהיום ניתן לבצע שורה של עסקאות ישירות מהמחשב האישי ובקלות שבה אתם גולשים באינטרנט.
אז אילו עסקאות ניתן לקיים באופן מקוון, למי השירות החדש עשוי להועיל והאם התור בטאבו יתקצר סוף סוף?
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על השינויים הצפויים בתחום המכר המקוון.
מהן עסקאות מכר?
עסקאות מכר הינם שם כולל לביצוע של מכירה והשכרה של נכסים בשוק העסקי והפרטי.
בביצוע של עסקאות מכר אנו משתמשים בשירותיהם של עורכי דין למטרת ייעוץ וניסוח של חוזה משפטי אשר יבטיח את האינטרסים העסקיים של שני הצדדים.
לאחר ההסכמה על המחיר, העסקאות נרשמות בלשכת המקרקעין (הטאבו ) וזוכת לגושפנקא מצד המדינה אשר מאשרת את העברת הבעלות על הנכס.
מהו שירות מכר מקוון?
שירות מכר מקוון הינו שירות שבמסגרתו טפסי העברת הבעלות על כל נכס נדלנ"י נשלחים אל משרד המשפטים באמצעות רשת האינטרנט ומחליפים את התורים הארוכים אשר אפיינו את התהליך בעבר.
בעזרת סריקת החוזים הרלוונטיים, שימוש במנגנון אבטחה מתקדם וביצוע חתימה דיגיטלית – ניתן להעביר בעלות על נכסים רבים ללא התייצבות בפני רשם המקרקעין.
למי שירות שכזה עשוי להועיל?
השירות החדש עשוי להועיל הן לעורכי הדין והן למיוצגים שלהם.
משום שהשירות חוסך זמן יקר ומפחית את ההמתנה לביצוע של כל עסקה נדלנ"ית, הוא עשוי להפחית את העמלות הנגבות מצד עורכי הדין ולאפשר להם לבצע יותר עסקאות בזמן קצר יותר.
גם המוכרים והקונים יכולים ליהנות מהשינוי המסתמן, משום שכך ירד עוד מחסום בירוקרטי אשר מעכב את ביצוען של עסקאות מקרקעין רבות.
מה האינטרס של המדינה בביצועה השינוי?
האינטרס של משרד האוצר ומשרד המשפטים הוא עצום.
עסקאות המכר נחשבות לאחד ההכנסות הגדולות ביותר של המדינה מתחום הנדל"ן ולאפיק מס משמעותי עבור משרד האוצר.
עלייה במספר העסקאות, תאפשר לבצע ייעול בנושא גביית המס ורישום מדוקדק יותר של העסקאות השונות.
באופן זה ניתן יהיה להגביר את הפיקוח על העלמות המס אשר מקורן במקרקעין.
אילו מסמכים נדרשים?
על מנת להשלים באופן מוצלח עסקה של רישום בטאבו, יש לאסוף את המסמכים הבאים:
טופס שטר מכר מקוון. זהו טופס וורד אשר מאפשר לכם למלא את כל הפרטים הרלוונטיים ולבצע חתימה אלקטרונית.
את הטופס ניתן להוריד ישירות מכאן.
טופס הצהרה של עורך הדין לצורך רישום מקוון.
טופס זה הינו בפורמט PDF והוא מאפשר לעורך הדין לבצע את הרישום בשם הפונים אליו.
- טופס המעיד על פטור מתשלום מס שבח. במקרים שבהם יש צורך לשלם מס שבח, יש צורך לסרוק את הטופס אשר מעיד על ביצוע התשלום המלא שלו.
- טופס אשר פוטר אתכם מהצורך לשלם מס רכוש. במידה ויש צורך לשלם מס רכוש, יש צורך לסרוק את הטופס אשר מעיד על כך שהוא שולם כהלכה.
- טפסים אשר מאשרים את התשלומים האחרונים לרשות המקומית ואשר מעידים כי לא רשום כל חוב על הנכס.
במידה ואין אישור מהרשות המקומית, יש להסדיר את תשלומי הארנונה השונים ולשמור את הקבלות.
במידה ומדובר בדירה אשר נרכשת בעזרת משכנתא, יש להוכיח את הזכאות שלה.
מידע מפורט על נושא זה ניתן להשיג באתר של משרד המשפטים, אשר עוסק ברישום המשכנתאות.
בנוסף, לכל בקשה יש לצרף צילום ברור של תעודת הזהות של הרוכש, המוכר ועורך הדין אשר מטפל באספקטים המשפטיים של ביצוע העסקה.
חשוב שתעודת הזהות תהיה תקינה ( לא בלויה או קרועה) ותאפשר זיהוי וודאי של הנוגעים בדבר.
באילו מקרים יש צורך בהוספה של מסמכים נוספים?
כאשר מדובר במכירה של נכס בחסות בית המשפט
במידה והרישום אינו מתבצע באופן ישיר אלא מותנה בקבלת צו של בית משפט, יש לצרף את האישור המשפטי הנכון.
אישור זה הוא תנאי הכרחי לביצוע העסקה ובלתי ניתן לקיימה ללא המצאתו החוקית.
כאשר מדובר במכירה או רכישה של תאגיד עסקי זר
במידה והעסקה אינה מתבצעת בין תושבי המדינה או בין גופים עסקיים אשר שוכנים בגבולות המדינה, יש להמציא אישורים נוספים.
אישורים אלו נוגעים לחוקים הרגולטורים של המדינה הזרה, לסוג הבעלות ולמגבלות החוקיות הנוגעות לעניין.
במידה והמוכר הוא קטין
במידה והמוכר הוא אזרח ישראלי אשר נמצא בחזקת קטין ( שלא מלאו לו עדיין 18 שנים), יש צורך בהצגה של ייפוי כוח.
ייפוי כוח שכזה מצריך את אישורו (וחתימתו ) של האפוטרופוס של הקטין.
במידה ויש הערת הזהרה על הנכס
אם קיימת הערת הזהרה אשר נרשמה על גבי הנכס, יש להמציא אישורים אשר מבטלים אותה.
בהיעדר אישורים שכאלו, כל עסקה ( מקוונת או לא) אינה יכולה להירשם בלשכת המקרקעין של משרד המשפטים.
במידה ואין אחידות בפרטים
במידה וקיים שוני כלשהו ברישום של בעל הזכות מול התיעוד שמוצג בפנקסי המקרקעין, אנו נאלץ להציג טפסים נוספים.
טפסים אלו עשויים להיות כתובות, ירושות או תשלום של מיסים לאורך שנים.
כל מסמך אשר יעזור ליישב את חוסר האחידות, עשוי להיות רלוונטי במקרים אלו.
כיצד השירות מתבצע בפועל?
שירות זה הוא קל ופשוט והוא מתאים לעורכי דין אשר מצוידים בכרטיס מגנטי חכם.
לפניכם הצעדים הבסיסיים לביצוע של עסקאות מכר מקוונות:
- ביצוע בקשה לקבלת נוסח טאבו מאתר האינטרנט של משרד המשפטים.
- סריקת החוזים אל המחשב המשרדי.
- ביצוע של חתימה אלקטרונית על שטרי הבעלות (של שני הצדדים ושל עורך הדין המייצג).
- שליחת החוזים אל אתר האינטרנט של רשם המקרקעין.
- קבלת אישור דיגיטלי שאכן הפעולה התבצעה בהצלחה.
ראוי לציין כי השירות החדש אינו יוכל להתבצע עבור נכסים אשר נמצאים תחת עיקול מסוים ונכון לעכשיו הוא מתאים רק לדירות אשר נמצאות בבניין. בעתיד הקרוב החסמים האלו עשויים להשתנות.
אפשרויות התשלום העומדות בפניכם
המעבר לביצוע של עסקאות מכר באופן מקוון, מאפשרות לכם לשלם את כל התשלומים הרלוונטיים באמצעות האינטרנט.
באתר ממשלתי תוכלו לבחור את השירות שאתם רוצים ולשלם באמצעות כרטיס האשראי.
התשלום עבור פעולת העברה מתחילה בסכום של 35 שקלים ומגיעה עד לסכום של 155 שקלים.
חשוב לציין שבמידה ותרצו לעשות את התהליך הרישום באופן ידני ולא להשתמש בשירות החדש, תיאלצו לגשת לסניף הדואר או להפקיד את התשלום באחד מלשכות המקרקעין הקרובות למקום מגוריכם.
האם אנו עומדים בפני שינוי של ממש – האם התור בטאבו יתקצר?
בהחלט. בשנים הקרובות אנו צפויים לראות התקצרות משמעותית בתור של רשם המקרקעין ומעבר הדרגתי לביצוע עסקאות מכר און ליין.
העובדה שאנו יכולים לבצע יותר ויותר רישומים באמצעות האינטרנט וההבנה של הרגולטור המקומי כי זוהי דרך נהדרת למנוע מגוון של הלבנות הון באמצעות רכוש – צפויה להשפיע באופן ישיר על סבך הבירוקרטיה המוכר לנו.